LOKASI & ALAMAT


PUSAT BEKAM & TERAPI JAMILLAH PADZI :
Bekam & Refleksologi.
Jalan Lapangan Terbang, Sura Hujung,
23000 Dungun Terengganu.
( Laluan menuju ke UiTM Dungun ) 019 349 8545 - En Fauzi / 011 11431545 - Pn Jamillah

Refleksologi ( Urut Tapak Kaki )


Refleksologi bukanlah satu pengubatan.  Dalam kaedah urutan refleksologi ini tiada ubat yang dimakan, tiada jarum yang ditusuk, tiada pembedahan yang dilakukan dan juga tiada kesan sampingan.  Rawatan melalui kaedah urutan refleksologi ini sangat berbeza dengan sistem perubatan biasa yang kebanyakannya menggunakan dadah dan tidak terlepas daripadanya kesan sampingan.  Juga kebanyakannya bukan menyembuhkan tetapi sekadar bertahan dari sakit.

Refleksologi juga bukan mengubat penyakit atau membenamkan penyakit, akan tetapi membetulkan sistem badan yang tidak betul sekaligus penyebab/punca kepada penyakit.  Apabila punca kepada penyakit sudah hilang, ini bermakna sudah selesai sakit tersebut/penyakit sudah pun sembuh. 

PENGERTIAN URUT REFLEKSOLOGI

Merupakan satu kaedah pemeliharaan kesihatan dan penyembuhan penyakit dengan cara menekan titik pusat uraf saraf yang ada di badan di mana titik pusat urat saraf tersebut berhubung dengan organ-organ tubuh berkaitan.

TUJUAN / MANFAAT URUT REFLEKSOLOGI PADA TUBUH

Kaedah rawatan refleksologi ini mempunyai pengaruh terhadap tubuh manusia dan memulihkan fungsi-fungsi anggta badan yang terganggu dengan cara menghilangkan penyebab dari gangguan itu sendiri iaitu pengaliran darah yang tidak lancar dalam badan serta saraf-saraf yang terganggu atau rosak.  Bila pengaliran darah di seluruh tubuh sudah normal dan lancar biasanya seseorang itu akan berada dalam keadaan sihat.  Jadi secara umumnya tujuan/manfaat rawatan refleksologi adalah untuk memastikan seseorang itu sentiasa dalam keadaan sihat.


CARA KERJA URUT REFLEKSOLOGI

Organ-organ badan kita mempunyai deria sentuhan pada bahagian bawah tapak kaki kita.  Jika kita mengurut titik-titik ini, kita akan mendapat kelegaan daripada sakit dan kesakitan yang kita lihat seperti sakit jantung, pointnya ada pada kaki sebelah kiri.

Gambar di atas menunjukkan titik saraf setiap anggota dan organ badan dengan kedudukan yang tepat di kanan dan kiri kaki.

Ia sememangnya betul dan semua saraf yang berkaitan dengan organ akan berakhir di tapak kaki kita.  Ini dibincangkan secara terperinci dalam kajian sains.

Sebagaimana yang diketahui bahawa darah mengalir di dalam tubuh setiap masa.  Bila jantung menguncup, ia memberi tekanan kepada darah sehingga darah akan pergi ke seluruh tubuh untuk menjalankan fungsinya yang normal iaitu membawa oksigen dan zat-zat makanan untuk keperluan organ-organ tubuh.  Sebaliknya bila jantung mengembang, darah akan berbalik semula sambil membawa karbon dioksida serta sel-sel darah yang sudah mati atau kotoran untuk dihantar ke orga-organ pembuangan.  Semua kotoran yang sudah tidak diperlukan lagi oleh tubuh akan dibuang melalui air kencing.  Bila pengaliran darah ini lancar maka setiap organ akan dapat berfungsi secara normal.  Bila ini berlaku biasanya seseorang itu akan sihat.

Sebaliknya bila pengaliran darah pergi ke seluruh tubuh ( arteri ) tidak lancar maka penghantaran zat-zat makanan dan oksigen akan terganggu.  Biasanya proses ini berlaku dengan bermulanya penyumbatan pada arteri yang mana proses ini akan bertambah dari semasa ke semasa.  Penyakit terjadinya penyumbatan pada arteri ini disebut "arteriosclerosis".  Apabila keadaan ini berlaku, iaitu organ kekurangan makanan dan oksigen maka fungsinya akan terganggu.  Apabila fungsi organ terganggu, maka seseorang itu akan sakit.  Begitu juga bila sebaliknya, bila darah balik ( vena ) tidak lancar maka sebahagian kotoran atau toksid tidak akan terbuang.   Bila tidak terbuang kotoran itu akan mendap dalam organ-organ tubuh.  Sebahagian kotoran atau toksid itu juga akan mendap pada saluran darah balik ( vena ) yang pada akhirnya akan mengganggu fungsi organ-organ tubuh yang bersangkutan dan akhirnya akan terjadilah penyakit.  Penyakit terjadinya penyumbatan dalam saluran darah balik (vena) ini disebutkan dengan istilah "varicosevena".

Maka terapi urut refleksologi ini akan menanggalkan kotoran-kotoran  atau sumbatan pada saluran darah pergi ( arteri ) sehinggalah darah dapat mengalir dengan sempurna ke seluruh organ tubuh yang memerlukannya.  Tanpa adanya halangan, maka organ tubuh akan dapat bekalan yang cukup baik oksigen maupun zat-zat makanan dan pada akhirnya setiap organ itu akan dapat berfungsi dan menjalankan kerja-kerjanya dengan sempurna.  Ia juga akan menanggalkan kotoran-kotoran yang melekat dalam saluran darah balik (vena ) sehingga proses penghantaran darah yang mengandungi toksid samada karbn dioksida ataupun kotoran ataupun sel-sel yang sudah mati akan berjalan dengan baik, sehingga semua kotoran yang seharusnya terbuang akan dapat dibuang dengan sempurna.  

Kotoran-kotoran ini akan terbuang dengan melalui 4 cara :

1) Kencing
2) Berak
3) Peluh
4) Pernafasan

Diharap dengan penerangan yang ringkas ini dapatlah difahami bahawa betapa pentingnya penjagaan kedua-dua tapak kaki ini.  Gunalah kaedah urutan ini dalam merawat / memperbetulkan fungsi-fungsi organ dalam badan.  Dengan urutan ini ia akan melancarkan peredaran darah dalam badan sekaligus menyahkan punca kepada penyakit.  Anda boleh lakukannya sendiri di rumah.  Urutlah dengan memberi tumpuan kepada organ-organ yang disentuh.  Ini adalah kaedah terbaik dalam memberi keberkesanan pada setiap urutan.  Walau bagaimanapun, urutan yang berterusan dan buat sekerap mungkin adalah sangat membantu mempercepatkan pulih dari sakit. Perlu diingat juga, urutan refleksologi hanya dapat merawat kes-kes ringan sahaja.  Untuk kes-kes berat ia perlu disertai dengan kaedah rawatan bekam.  Maka bekam selepas mendapat urutan refleksologi adalah sangat-sangat bagus.   

Tindakbalas Selepas Urutan Refleksologi

* Kencing lebih kotor atau bau yang lebih busuk dari biasa.  Kadang-kadang ada yang keluar berpasir.
* Bahagian-bahagian tertentu dari anggota akan terasa sakit untuk beberapa ketika dan kemudian akan hilang dengan sendirinya atau kesakitan itu akan berpindah ke tempat lain.
* Rasa letih, lesu dan mengantuk.
* Timbul gatal-gatal pada kulit
* Berak cair atau berminyak
* Kepala terasa sakit
* Muntah-muntah
* Banyak buang angin
* Urat darah nampak timbul
* Berpeluh banyak dan kadang-kadang likat
* Rasa lebih ringan dan lebih cergas














11 comments:

  1. Assalamualaikum puan. Saya berminat nak menyertai kursus bekam ni. Tapi saya tinggal di kuala lumpur. Ada tak kursus di bawah puan yg berdekatan dengan saya? di KL

    ReplyDelete
  2. wsalam wbt..utk area KL blh sertai kursus di bwh Che Wan di Sri Rampai..blh hubungi beliau d talian 017 2979 575..:))

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..ad ke kursus d n.9??

    ReplyDelete
    Replies
    1. KURSUS BEKAM CEPAT MAHIR !

      Kelas Sepanjang Bulan APRIL 2014 ( Sabtu & Ahad )

      TARIKH :

      12hb April 2014
      13hb April 2014

      19hb April 2014
      20hb April 2014

      26hb April 2014
      27hb April 2014

      LOKASI : Pusat Rawatan Komplimentari Al-Syufia, Sura Hujung, Dungun Terengganu.

      MASA : 10.30am sehingga selesai

      Yuran : RM 390 ( Termasuk Peralatan Bekam ) - seperti dalam gambarajah.

      KELEBIHAN BELAJAR BEKAM DENGAN KAMI :

      1) Teori & Praktikal yang lengkap

      - diberi panduan bagaimana membekam dengan penuh yakin & tidak gentar ketika merawat

      - Langkah-langkah mudah / senang dipelajari supaya point2 bekam dapat diingat dengan cepat walaupun berdepan dengan pesakit yang ada pelbagai penyakit.

      2) Anda boleh merawat ahli keluarga sendiri di rumah tanpa perlu berkunjung ke pusat-pusat rawatan lagi ----> Jimat Kos Rawatan

      3) Dengan 1x bayaran, jika rasa masih belum mahir @ ingin belajar lebih mendalam anda boleh belajar offline @ online / datang berulang2kali ke pusat rawatan kami dengan PERCUMA ! ( tiada caj tambahan ) .

      4) Dengan yuran RM390, anda boleh buat rawatan di rumah sebanyak 100x rawatan -----> sangat2 berbaloi

      5) Selesai kursus, anda boleh terus mula buat rawatan tanpa perlu membeli peralatan2 bekam tambahan.

      Berminat, sila hubungi 013 925 8538 @ whatsapp 013 227 4600 ( Puan Jamillah ) .

      * Terhad untuk 4 orang sahaja pada setiap slot, terbuka kepada lelaki & wanita .

      Delete
    2. Assalamualaikum wbt..Untuk makluman, kursus asas bekam hanya diadakan di pusat rawatan kami di Dungun Terengganu sahaja. Namun begitu sekiranya di tempat anda ada penyertaan 10orang ke atas, kami boleh ke lokasi anda..untuk sebarang pertanyaan terus ke talian 019 244 2144 ye...TQ :)

      Delete
  4. Assalammualaikum..kursus area jb ada tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...maaf coz ambik masa terlalu lama utk reply...dh lma x on blog ni... :) kursus bekam saya hnya ada di dungun shj... :)

      KURSUS BEKAM CEPAT MAHIR !

      Kelas Sepanjang Bulan APRIL 2014 ( Sabtu & Ahad )

      TARIKH :

      12hb April 2014
      13hb April 2014

      19hb April 2014
      20hb April 2014

      26hb April 2014
      27hb April 2014

      LOKASI : Pusat Rawatan Komplimentari Al-Syufia, Sura Hujung, Dungun Terengganu.

      MASA : 10.30am sehingga selesai

      Yuran : RM 390 ( Termasuk Peralatan Bekam ) - seperti dalam gambarajah.

      KELEBIHAN BELAJAR BEKAM DENGAN KAMI :

      1) Teori & Praktikal yang lengkap

      - diberi panduan bagaimana membekam dengan penuh yakin & tidak gentar ketika merawat

      - Langkah-langkah mudah / senang dipelajari supaya point2 bekam dapat diingat dengan cepat walaupun berdepan dengan pesakit yang ada pelbagai penyakit.

      2) Anda boleh merawat ahli keluarga sendiri di rumah tanpa perlu berkunjung ke pusat-pusat rawatan lagi ----> Jimat Kos Rawatan

      3) Dengan 1x bayaran, jika rasa masih belum mahir @ ingin belajar lebih mendalam anda boleh belajar offline @ online / datang berulang2kali ke pusat rawatan kami dengan PERCUMA ! ( tiada caj tambahan ) .

      4) Dengan yuran RM390, anda boleh buat rawatan di rumah sebanyak 100x rawatan -----> sangat2 berbaloi

      5) Selesai kursus, anda boleh terus mula buat rawatan tanpa perlu membeli peralatan2 bekam tambahan.

      Berminat, sila hubungi 013 925 8538 @ whatsapp 013 227 4600 ( Puan Jamillah ) .

      * Terhad untuk 4 orang sahaja pada setiap slot, terbuka kepada lelaki & wanita .

      Delete
  5. Asalam mualaikum nak tau berapa harga kursus?

    ReplyDelete
  6. KURSUS BEKAM CEPAT MAHIR !

    Kelas Sepanjang Bulan APRIL 2014 ( Sabtu & Ahad )

    TARIKH :

    12hb April 2014
    13hb April 2014

    19hb April 2014
    20hb April 2014

    26hb April 2014
    27hb April 2014

    LOKASI : Pusat Rawatan Komplimentari Al-Syufia, Sura Hujung, Dungun Terengganu.

    MASA : 10.30am sehingga selesai

    Yuran : RM 390 ( Termasuk Peralatan Bekam ) - seperti dalam gambarajah.

    KELEBIHAN BELAJAR BEKAM DENGAN KAMI :

    1) Teori & Praktikal yang lengkap

    - diberi panduan bagaimana membekam dengan penuh yakin & tidak gentar ketika merawat

    - Langkah-langkah mudah / senang dipelajari supaya point2 bekam dapat diingat dengan cepat walaupun berdepan dengan pesakit yang ada pelbagai penyakit.

    2) Anda boleh merawat ahli keluarga sendiri di rumah tanpa perlu berkunjung ke pusat-pusat rawatan lagi ----> Jimat Kos Rawatan

    3) Dengan 1x bayaran, jika rasa masih belum mahir @ ingin belajar lebih mendalam anda boleh belajar offline @ online / datang berulang2kali ke pusat rawatan kami dengan PERCUMA ! ( tiada caj tambahan ) .

    4) Dengan yuran RM390, anda boleh buat rawatan di rumah sebanyak 100x rawatan -----> sangat2 berbaloi

    5) Selesai kursus, anda boleh terus mula buat rawatan tanpa perlu membeli peralatan2 bekam tambahan.

    Berminat, sila hubungi 013 925 8538 @ whatsapp 013 227 4600 ( Puan Jamillah ) .

    * Terhad untuk 4 orang sahaja pada setiap slot, terbuka kepada lelaki & wanita .

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Wsalam wbt...Kursus di bawah Pusat Rawatan Jamillah Padzi hanya ada di Dungun Terengganu sahaja..Sebarang pertanyaan lanjut boleh terus ke talian saya 019 244 2144.. :)

      Delete